26 ژانویه 2024- بر اساس یک بررسی جهانی توسط یکی از محققان دانشکده ی بهداشت عمومی از دانشگاه ماساچوست امرست که تاثیر اختلالات مرتبط با همه گیری را در جمعیت آسیب پذیر مبتلا به دیابت بررسی کرده است، مرگ‌های غیر مرتبط با کووید-19 و عوارض کاهش بینایی ناشی از دیابت در میان افراد مبتلا به دیابت، در طول همه‌گیری افزایش یافت.

در این بررسی که به سفارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) انجام شد و در 23 ژانویه درThe Lancet Diabetes and Endocrinology  منتشر گردید، 138 مطالعه مرور شد که پیش از همه گیری را با دوره های همه گیری در آمریکای شمالی (39)، اروپای غربی (39)، آسیا (17)، اروپای شرقی (14)، آمریکای جنوبی (چهار)، مصر (یک)، استرالیا (یک) و چندین منطقه (33)مقایسه کرده بودند.

دکتر جیمی هارتمن بویس، استادیار سیاست‌گذاری و ارتقای سلامت در دانشکده بهداشت عمومی و علوم بهداشتی ماساچوستامرست، گفت: آنچه در کل دریافتیم تأثیر نسبتاً منفی همه گیری بر نتایج دیابت بود.همچنین مرور این مطالعات، افزایش شگفت‌آور در تعداد پذیرش‌های مرتبط با دیابت در بخش‌های مراقبت ویژه کودکان و همچنین افزایش موارد کتواسیدوز دیابتی را(DKA - یک عارضه جدی دیابت و بالقوه تهدید کننده زندگی(در بین کودکان و نوجوانان نشان داد. برخی از موارد به دلیل دیابت تازه شروع شده بودند، برای مثال DKA بود که همزمان با تشخیص دیابت رخ می دهد. هیچ افزایشی در فراوانی یا شدت کتواسیدوز دیابتی در میان بزرگسالان وجود نداشت.

دکتر هارتمن-بویس افزود: علاوه بر افزایش مرگ و میر، اطلاعات مربوط به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه کودکان و کتواسیدوز دیابتی کودکان قابل توجه ترین چیزی بود که از این بررسی به دست آمد. این روند در سراسر کشورها بسیار ثابت بود- پذیرش در بخش ICU اطفال، یک رویداد مهم برای کودکان و خانواده های آنها است.

او گفت: ما می‌دانیم که در صورت ابتلا به دیابت، عدم غربالگری منظم چشم‌ها، می تواند مشکل آفرین باشد و منجر به کاهش بینایی بیشتر می‌شود، و ما شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از دیابت و مرگ و میر ناشی از همه علل در انگلستان در طول موج اول بودیم که به کووید نسبت داده نمی شد، اما احتمالاً به کاهش دسترسی به مراقبت های بهداشتی و کاهش استفاده از مراقبت های بهداشتی مرتبط بود.

محققان خاطرنشان کردند که موارد جدید دیابت نوع 1 بیش از حد انتظار بود و کودکانی که به تازگی دیابت نوع 1 برای آنها تشخیص داده شده است، بسیار بیمارتر از کودکانی بودند که در دوره های قبل از همه گیری به دیابت نوع 1 مبتلا شده بودند. دیابت نوع 1 که بسیار کمتر از دیابت نوع 2 شایع است، یک بیماری خودایمنی است که معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می شود، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/medicine/videos/non-covid-19-deaths-among-people-with-diabetes-spiked-during-pandemic-123610